سبد خرید شما
  • هیچ محصولی برای نمایش وجود ندارد

برای ایجاد چنین محیطی در اینترنت نیاز به ابزاری است تا به وسیلهٔ آن بتوان یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کرد. این ابزار اغلب با نام نرم‌افزار فروشگاه اینترنتی (فروشگاه ساز) شناخته می‌شود. در واقع این یک نرم‌افزار با قابلیت‌های فروشگاهی است که بر روی بستر وب پیاده می‌گردد

 

 فروشگاه ساز چیست؟

طراحی فروشگاه اینترنتی یکی از حرفه های در حال توسعه در ایران است. امروزه بسیاری از کسب و کارها در کنار طراحی سایت شرکتی و معرفی محصول خود، اقدام به طراحی فروشگاه اینترنتی نیز می کنند. البته هنوز هم نسبتا طراحی فروشگاه اینترنتی وخرید از فروشگاه اینترنتی رایج نیست از این رو این حرفه جای پیشرفت بسیاری دارد و تقریبا در ایران نوپا است.

از آنجایی که طراحی فروشگاه اینترنتی به صورت اختصاصی به دلیل داشتن امکانات بسیار، نیازمند صرف هزینه نسبتا بالایی است، برخی از کسب و کارهای کوچک از انجام طراحی فروشگاه اینترنتی صرف نظر می کنند. اما در حال حاضر تعداد زیادی فروشگاه ساز و قالب های فروشگاهی آماده وجود دارند که به صورت رایگان در اختیار فرد قرار داده شده اند.

انتخاب یک نرم افزار مناسب فروشگاه ساز ممکن است پیچیده باشد. می بایست ابتدا امکانات و قابلیت های این نرم افزارها را به یکدیگر مقایسه نمایید و بعد فروشگاه ساز مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

 

ویژگی های یک فروشگاه ساز آنلاین حرفه ای:

کیفیت بالای دسته بندی مطالب

مثل خیلی از فروشگاه هایی که در سطح شهرها و کشورها وجود دارند و چیدمان محصولات در آنها از نظم و ترتیب برخوردار است فروشگاه های آنلاین هم باید از چیدمان مناسب برای مطالب و محصولات خود استفاده کنند.

امکان جست و جوی کالای مورد نظر

یک فروشگاه آنلاین خوب باید دارای امکانات مناسبی برای جست و جوی کالا در بخش Search داشته باشد یعنی این بخش بتواند به خوبی کالای مورد نظر مشتریان را در فروشگاه جست و جو کند و اطلاعات کامل کالا از جمله قیمت و کیفیت را در اختیار مشتریان قرار دهد.

خدمات و دسترسی سریع
خدمات خوب مهمترین ویژگی یک فروشگاه آنلاین است اگر یک فروشگاه بتواند خدمات خوبی را به مشتریان ارائه دهد و برخورد کارمندان هم با مشتریان خوب باشد قطعا این فروشگاه از مشتریان بیشتر و درآمد زایی بیشتری هم برخوردار خواهد بود به همین ترتیب یک فروشگاه آنلاین هم باید علاوه بر خدمات دارای یک پشتیبانی برای پاسخ گویی به سوالات و نیازهای مصرف کنندگان باشد.

محتوی خوب

یک فروشگاه آنلاین باید از محتوی خوب برخوردار باشد محتوی خوب برای فروشگاه آنلاین یعنی توضیح کامل در مورد محصولات، دسته بندی محصولات، اطلاعات تماس، خلاقیت در محتوی و… . بنابراین محتوی خوب به جذب مشتری بیشتر کمک میکند و شانس بیشتری هم برای درآمد زایی به فروشگاه آنلاین می دهد.

تبلیغات

یک فروشگاه آنلاین باید برای خود تبلیغات داشته باشد که این تبلیغات هم در فضای آنلاین و هم به صورت رسانه ای می توانند مشتریان را جذب کنند تا خرید خود را در مدت زمان کوتاه و با صرفه جویی در هزینه و زمان انجام دهند. هر چقدر که میزان تبلیغات یک فروشگاه آنلاین بیشتر باشد محبوبیت آن نیز بیشتر خواهد شد.

فروشگاه ساز پروفی تمام ویژگی های یک فروشگاه اینترنتی خوب را پشتیبانی می کند و به کمک آن می توانید کسب و کار اینترنتی خود را به صرف کمترین زمان و هزینه راه اندازی کنید.

 

مدل توسعه نرم‌افزار فروشگاه ساز

نرم‌افزارهای فروشگاه ساز اینترنتی به دو صورت رایگان(Free Software) و تجاری (Commercial) توسعه داده شده و عرضه می‌شوند:

۱- نرم‌افزا فروشگاه ساز اینترنتی رایگان: مدل توسعه نرم‌افزار آزاد در زمینه تولید این مدل نرم‌افزارها نیز مورد استفاده قرار گرفته و مورد قبول جامعه قرار گرفته‌است. در این مدل توسعه جمعی از افراد متخصص و برنامه نویس از نقاط مختلف دنیا برروی یک نرم‌افزار کدبار (Open Source) مشارکت کرده و نهایتاً در قالب یک لایسنس آزاد نرم‌افزار را جهت استفاده تمامی افراد جامعه منتشر می‌کنند.[۲]در این مدل توسعه معمولاً نرم‌افزار به صورت رایگان در اختیار تمامی افراد جامعه قرار داده می‌شود و برخی اوقات شرکت‌هایی نیز از جامعه توسعه دهنده نرم‌افزار حمایت مالی می‌کنند که در این صورت شرکت‌های مذکور از خدمات جانبی در کنار نرم‌افزار درآمد زایی دارند. مزیت اصلی نرم‌افزار فروشگاه اینترنتی رایگان این است که می‌توان آن‌ها را بروی هر وب سروری که با آن سازگاری دارد نصب و میزبانی کرده و در کمترین زمان ممکن صاحب یک فروشگاه با کمترین هزینه شد. همچنین سورس کدهای نسخهٔ آزاد معمولاً برای ویرایش وتغییر ویا سفارشی کردن برنامه در دسترس می‌باشد...

پشتیبانی نرم‌افزارهای آزاد معمولاً از طریق انجمن‌های کاربری و توسعه دهندگان آن نرم‌افزار ارائه می‌شود ولی در صورتی که بخواهید از یک پشتیبانی حرفه‌ای و تمام وقت بهره‌مند شوید نیاز خواهد بود که هزینه دریافت خدمات پشتیبانی را پرداخت کنید. لازم به توضیح است که نرم‌افزارهای رایگان فروشگاه اینترنتی معمولاً به ساده ترین شکل ممکن رایگان هستند و برای توسعه یا افزایش توانایی‌های آنها باید مبالغی را پرداخت نمود یا اینکه از متخصصین نرم‌افزار برای توسعه آنها بهره جست.

۲- نرم‌افزار فروشگاه ساز اینترنتی تجاری (غیر رایگان): این مدل نیز امروزه در خیلی از مراکز نرم‌افزاری پرکاربرد، توسط شرکت‌های مختلف عرضه می‌شود. شرکت‌های مختلف تولید کننده نرم‌افزارهای تحت وب با تشکیل تیم‌های برنامه نویسی و سرمایه‌گذاری در این زمینه، نرم‌افزار با امکانات گسترده تولید و به بازار عرضه می‌کنند که معمولاً تحت لایسنس آن شرکت می‌باشند.برای استفاده از این مدل نرم‌افزارها بایستی در ابتدا هزینه تهیه نرم‌افزار و قرارداد اولیه را پرداخت نمود ولی با پرداخت این هزینه مطمئن خواهید بود که از یک نرم‌افزار حرفه‌ای با خدمات پشتیبانی قابل اعتماد بهره می‌برید. البته شرکت‌های مختلف در این زمینه امکانات نرم‌افزار و خدمات متنوعی ارائه می‌کنند که معمولاً فروشندگان و تولید کنندگان در زمان انتخاب نرم‌افزار فروشگاه اینترنتی گزینه‌های بیشتری جهت بررسی و انتخاب خواهند داشت.

مشخصات فنی

برای توسعه نرم‌افزار فروشگاه اینترنتی معمولاً از زبان‌های برنامه نویسی سمت سرور نظیر PHP و ASP.net و همچنین یک سیستم پایگاه داده جهت نگهداری اطلاعات محصول‌ها، مشتریان و سفارش‌ها به عنوان مثال MySQL یا MS SQL Server بهره گرفته می‌شود. در نرم‌افزارهای فروشگاه اینترنتی مدرن جهت تعامل بهتر با مشتریان و مدیریت فروشگاه از زبانهای برنامه نویسی سمت کلاینت نظیر جاوااسکریپت و کتابخانه‌های مبتنی بر آن نظیر Jquery و Prototype استفاده می‌شود. در این نرم‌افزارها تمامی اطلاعات محصول‌ها توسط مدیریت فروشگاه در دیتابیس مرکزی فروشگاه برروی سرور اینترنتی ذخیره و نگهداری می‌شود که مشتریان می‌توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی فروشگاه اطلاعات ذخیره شده در دیتابیس آن را مشاهده کرده و برخی اوقات نسبت به مقایسه اطلاعات محصول‌ها اقدام کنند. با توجه به حجم اطلاعات نگهداری شده در دیتابیس معمولاً از تکنیک‌های مختلفی جهت افزایش امنیت و بهینگی کدها استفاده می‌گردد. موضوع مهمی که در این قضیه مطرح است صحت داده‌های فروشگاه و امنیت بالای ذخیره‌سازی اطلاعات می‌باشد تا تراکنش‌های آنلاین در محیط امنی ذخیره و نگهداری گردند.

در نرم‌افزارهای فروشگاه اینترنتی عموماً با اتصال به درگاه‌های بانکی مختلف امکان پرداخت مبلغ سفارش‌ها به مشتریان داده می‌شود. از جمله درگاه‌های بین‌المللی می‌توان به PayPal و 2Checkout و Google Checkout اشاره نمود که وظیفه این درگاه‌ها دریافت اطلاعات بانکی مشتریان، بررسی صحت اطلاعات و انجام تراکنش انتقال وجه از حساب مشتری به حساب فروشنده می‌باشد.درگاه‌های بین‌المللی به طور عمومی در داخل ایران قابل استفاده نمی‌باشند و این درگاه‌های اطلاعات شبکه بانکی ایران را نمی‌پذیرند. به همین دلیل در داخل ایران درگاه‌های مختلفی که قادر به پردازش اطلاعات بانکی مشتریان شبکه بانکی ایران می‌باشند بوجود آمده‌اند که این درگاه‌ها با اتصال به شبکه شتاب (شبکه تبادل اطلاعات بانکی) قادر به انجام تراکنش از حساب مشتریان به حساب فروشندگان می‌باشند. از جمله درگاه‌های داخل کشور می‌تواند به درگاه پرداخت امن پاسارگاد، درگاه بانک سامان، درگاه بانک ملت و درگاه بانک پارسیان اشاره نمود.

مشتریان با مراجعه به فروشگاه‌های اینترنتی اطلاعات محصول‌های داخل فروشگاه را مشاهده کرده و محصول‌های موردنظر خود را به سبد خرید مجازی خود اضافه می‌کنند که با این کار معمولاً اطلاعات سبد خرید در سمت سرور با استفاده از SESSIONها ذخیره و نگهداری می‌گردد. بعد از تکمیل مراحل خرید و انجام تراکنش موفق بانکی اطلاعات SESSION به اطلاعات قابل ذخیره برروی دیتابیس فروشگاه تبدیل شده و کلیه اطلاعات مربوط به سفارش و مشتری جهت بررسی توسط فروشنده ذخیره و نگهداری می‌شود. مشتر

ی قبل از ثبت نهایی سفارش می‌تواند سبد خرید خود را خالی کند که در این صورت فقط اطلاعات از SESSION آن مشتری حذف می‌گردد.

برخی نرم‌افزارهای فروشگاه اینترنتی اجازه تشکیل سبد خرید مجازی را نداده و فقط امکان ثبت یک محصول در هر سفارش را دارند که در این صورت فقط مبلغ آن محصول در درگاه بانکی پرداخت می‌گردد (به عنوان مثال نرم‌افزار فروشگاه ساز رایگان PayPal). نرم‌افزار فروشگاه اینترنتی به عناوین دیگری نظیر نرم‌افزار تجارت الکترونیک، نرم‌افزار فروشگاه الکترونیکی، نرم‌افزار فروشگاه آنلاین یا فروشگاه ساز (به طور عمومی) شناخته شده است.


این فروشگاه توسط فروشگاه ساز پروفی طراحی و اجرا گردیده است